Program
Autentická perspektíva života v spektre autizmu
Miklós Csémy:
Trauma a neurodiverzita
-
09:15
-
Ako je možné v terapii pracovať s neurodivergenciou a traumou? Čo je trauma, čo ju spôsobuje a ako ovplyvňuje neurodivergentné prežívanie? Prečo neurodivergentní ľudia vyhľadávajú psychoterapiu? Nevynecháme skúsenosti neurodivergentných klientov u nás, ale aj vo svete.
Miklós Csémy pracuje ako terapeut a zameriava sa na neurodivergentnú klientelu. Téme neurodiverzity sa venuje od roku 2012 v spolupráci so sebeobhájcami a odborníkmi z celého sveta. Publicistická a osvetová činnosť je dostupná na neurodiverzita.cz a zrzi.cz.
Barbora Hreusová:
Moja sestra, brat je v spektre autizmu: Haló, aj ja som tu...-
10:05
-
Príspevok sa zameriava sa na často prehliadané súrodenecké vzťahy a špecifické potreby súrodencov detí v spektre autizmu. Pozornosť je venovaná tomu, ako tieto deti vnímajú svoju rodinnú situáciu, aké majú emocionálne potreby a ako im poskytnúť vhodné vysvetlenia a podporu. Zatiaľ čo intervencia sa často zameriava primárne na dieťa v spektre autizmu a konzultácie s rodičmi či pedagógmi, príspevok zdôrazňuje dôležitosť zahrnutia súrodencov do tohto procesu. Predstavuje možnosti, ako venovať pozornosť potrebám detí, ktoré často zostávajú v úzadí rodinnej dynamiky, ale ktoré rovnako citlivo vnímajú a prežívajú svoju jedinečnú rodinnú skúsenosť.
Barbora Hreusová je klinická psychologička, zakladateľka Ambulancie detskej psychológie a terapií (ADEPT) v Žiline, ktorá sa zameriava aj na diagnostiku a terapie dospelých ľudí s autizmom. Pôsobila v Regionálnom centre pre deti s autizmom v Žiline, je absolventkou Psychodynamického psychoterapeutického výcviku v Pezinku na SIPP. Má bohatú klinickú prax, organizuje podporné skupiny pre dospelých aj rodičov.
Martin Kováč:
Rodina ako neurodivergentný ekosystém
-
11:05
-
Aspergerov syndróm neovplyvňuje len diagnostikovaného člena – mení dynamiku celej rodiny. Každý člen sa potrebuje prispôsobovať, ale zároveň môže priniesť unikátnu perspektívu. Ako sa môže prenášať preťaženie medzi členmi rodiny, a o to znamená pre praktický rodinný život? Ako môže rodina a každý jej člen rásť a prosperovať vďaka uvedomeniu potrieb svojich členov a čo pomáha pri interakcii s okolitým svetom, či už s odborníkmi alebo bežnými ľuďmi?
"Aspie rodina nie je chybná verzia normálnej rodiny. Je to odlišný typ systému, kde sa všetci učíme byť expertmi na seba aj na seba navzájom."
Martin Kováč je zakladajúci člen OZ Lovetist, laický terapeut pre potreby rodičov detí s Aspergerovým syndrómom, lektor a dobrovoľník v programe Deti bez návodu
Vlasta Piecková Beňová:
Úloha otca v rodine s dieťaťom/ členom s AS/PAS
-
11:55
-
V prednáške sa zameriame na viaceré aspekty roly otca v rodine s členom v spektre autizmu, s možnosťami ako je možné podporovať dieťa/ deti aj v prípade neprítomnosti otca v rodine. Autorka sa podelí o skúsenosti z vlastnej praxe kde pracuje s rodinami v rozličných situáciách, pričom zapojenie otca považuje za kľúčový aspekt spolupráce. Prinesie aj osobné skúsenosti a reflexie mladých ľudí v spektre autizmu z podpornej skupiny ktorú vedie dlhodobo.
Vlasta Piecková Beňová je špeciálna pedagogička, pracuje v SŠCPP Poltár , zakladateľka a členka správnej rady OZ HANS, mama mladého dospelého syna v spektre autizmu, od založenia vedie podporné aktivity pre rodiny a mladých ľudí v Lučenci, Poltári a okolí
Matúš Krupa:
Dynamika vzťahov z pohľadu Adleriánskej psychológie
-
13:15
-
Prezentácia sa zameriava na aplikáciu Adleriánskej psychológie v rodinách s autistickým členom, kladúc dôraz na pochopenie rodinných vzťahov a ich vplyv na sebaobraz a sociálny záujem dieťaťa v spektre autizmu. Vysvetľuje kľúčové princípy Adleriánskej teórie, ako je pocit spolupatričnosti, vplyv poradia narodenia či mechanizmy kompenzácie pocitu menejcennosti, a prepája ich s výzvami, ktorým rodiny s členom v spektre autizmu čelia. Osobitný dôraz sa kladie na individuálny prístup každého člena rodiny, ktorý podporuje stabilitu, sebavedomie a zdravé sociálne interakcie. Praktické príklady demonštrujú, ako túto teóriu efektívne aplikovať v každodennom živote.
Matúš Krupa je psychológ, športovec, animátor, dobrovoľník, absolvent kurzu Kľúče k sebaobhajobe. Pôsobil na Linke detskej istoty, momentálne pracuje v Rannej starostlivosti a v oz HANS, získal ocenenie NF ATYP za rok 2024
Diskusia:
Otcovia a deti v spektre
-
14:05
-
Martin Kováč, Jozef Kurinec a Daniel Kolarčík sa podelia o svoje prežívanie otcovstva, od diagnostiky ich detí k vlastnému sebapoznaniu a reflexii. V čom im vlastná neurodivergencia pomáha byť lepšími otcami a aké sú výzvy, ktorým čelia v prístupe k svojim neurodivergentným deťom?
Dagmar Edit Holá:
Autisti v zdravotníctve: čo potrebujú od lekárov?-
15:45
-
Autistickí ľudia často čelia špecifickým výzvam pri komunikácii so zdravotníkmi. Ako môžu lekári a zdravotnícky personál lepšie porozumieť ich potrebám? Prednáška ponúkne pohľad autistov na zdravotný systém, predstaví najčastejšie problémy v ordináciách i nemocniciach a ponúkne praktické tipy pre ústretovejší prístup
Dagmar Edith Holá je spisovateľka, zakladateľka NF ATYP a online magazínu ATYP. Iniciovala formát autistickej konferencie v Českej republike ako aj prvý kurz mladých sebaobhajcov v spektre autizmu pre ČR a SR Kľíče k sebeobhájství
Miroslava Ďurajková a Andrea Ladecká:
Videotréning interakcií – ako budovať interakcie v rodine
-
16:35
-
VTI nie je o „náprave“ či "nácviku", ale o hľadaní ciest, ako lepšie porozumieť svetu druhého a spoločne v ňom fungovať. Už malá zmena pohľadu rodiča môže priniesť veľkú zmenu vo vzťahu – a to je kľúč k vzájomnému prepojeniu a porozumeniu.
Vďaka VTI rodičia lepšie rozumejú signálom svojho dieťaťa a učia sa na ne citlivo reagovať, čím posilňujú jeho pocit bezpečia a dôvery. Tento prístup im zároveň dodáva istotu v každodenných situáciách a pomáha im vnímať aj drobné momenty radosti a spojenia. Keď sa zníži stres a napätie, vzniká priestor pre pocit bezpečia a exploráciu.
Miroslava Ďurajková a Andrea Ladecká sú zakladateľky oz Vzájomne a certifikované trénerky metódy Videotréning interakcií.
Bohuslava Vašíčková:
Potrebuje rodina na spektre autizmu špecializované
centrum poradenstva a prevencie?
-
9:15
-
V prednáške sa dozviete, ako funguje v súčasných podmienkach diagnostický proces, čo je dôležité pri tvorbe podporných opatrení pre školu a školské zariadenia a akú ďalšiu podporu Vám môže poskytnúť poradenské centrum smerom k škole, školským zariadeniam a ďalším inštitúciám.
Bohuslava Vašíčková je pedagogička, riaditeľka a zakladateľka ŠCPP Aspely - Špecializované centrum poradenstva a prevencie pre deti a žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami Gbely, mama dieťaťa v spektre autizmu
Renáta Póčová:
Spoločná cesta: Výzvy a úspechy rodín s dieťaťom na spektre autizmu-
10:00
-
Príspevok sa zaoberá komplexnými potrebami a výzvami rodín detí s autizmom a intelektovým znevýhodnením. Zameriava sa na mapovanie kľúčových oblastí, ktoré rodiny potrebujú riešiť, vrátane diagnostických postupov, dostupných intervencií a terapeutických prístupov. Analyzuje súčasný stav vzdelávacích možností a príležitostí na inklúziu, pričom osobitná pozornosť je venovaná kritickej fáze ukončenia povinnej školskej dochádzky. Reflektuje aj praktické prekážky a systémové problémy, s ktorými sa rodiny každodenne stretávajú, a približuje legislatívny rámec, ktorý ovplyvňuje dostupnosť podpory pre túto zraniteľnú skupinu.
Renáta Póčová je dlhoročnou riaditeľkou Regionálneho edukačného a sociálneho centra v Nových Zámkoch, zameriava sa na deti v spektre autizmu s intelektovým znevýhodnením. Pôsobí tiež v Súkromnej Špeciálnej základnej škole pre deti s autizmom a ako expertka vo viacerých odborných skupinách v NIVaMe.
Martina Mátychová, Jana Jurašková:
Nadanie a autizmus
-
11:00
-
Zakladateľky škôl CENADA sa podelia o skúsenosti so vzdelávaním detí, žiakov a študentov so všeobecným intelektovým nadaním s autizmom ( alebo v spektre autizmu). Príspevok sa dotkne identifikácie špecifík žiaka, krokov vedúcich k diagnostickému procesu a nastavovaniu individuálnych vzdelávacích programov v podmienkach základnej školy a gymnázia pre nadaných žiakov.
Vladimíra Prokajová:
Študenti s AS na strednej a vysokej škole
-
11:50
-
V prednáške sa bude venovať možnostiam vzdelávania študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, s dôrazom na jedincov s Aspergerovým syndrómom. Poukáže na súčasné výzvy v systéme (nedostatok asistentov, nepripravenosť škôl) a zmeny v legislatíve. Predstaví účinné stratégie motivácie študentov k pokračovaniu v štúdiu, aby dosiahli vyššie vzdelanie a tým plnohodnotnejší život, a to v kontexte nového školského zákona platného od septembra 2023, ktorý zavádza podporné opatrenia v rámci inkluzívneho vzdelávania. Súčasťou podporných opatrení je aj činnosť na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku základnej školy alebo strednej školy.
Vladimíra Prokajová je poradkyňa v oblasti inklúzie a kompenzácií, lektorka, koordinátorka aktivít pre rodiny, študentka špeciálnej pedagogiky, sebaobhajkyňa roku 2022 ( ATYP magazín), pôsobí v HANSe a A Centrum
Radka Mikšík ( InTyMYTa):
Čo je preťaženie a ako s ním pracovať v rôznom veku?-
13:00
-
Ako priniesť vzťahovú a sexuálnu výchovu na školu/do domáceho prostredia bezpečne a kvalitne? Počas interaktívnej prednášky definujeme piliere kvalitnej vzťahovej a sexuálnej výchovy, popíšeme vekovú primeranosť, dopĺňanie vzdelávanie v školskom a domácom prostredí a povieme si konkrétne tipy ako otvárať rozhovory v témach sexuality a vzťahov s deťmi a mládežou. Prednáška je určená pre učiteľov/ky, odborníkov/čky tak aj rodičov.
Radka Mikšík je lektorka vzťahovej a sexuálnej výchovy, vzdeláva ľudí pracujúcich s mládežou, rodičov, mládež, tvorí vzdelávacie materiály. Participovala na príprave knihy Ja v tvojom veku...!, aj komikse pre mládež, bola pri príprave kurikulárnej reformy, kde formovala ciele vzťahovej a sexuálnej výchovy. Pracovala pre Teach for Slovakia, VUDPaP a i.
Diskusia II:
Súrodenci detí v spektre autizmu
-
13:50
-
Martina Šalgóová, Michaela Krajčovičová a Júlia Ošustová, mamy detí v spektre autizmu sa budú rozprávať o ich súrodencoch. Ako prežívajú súrodenecké vzťahy v rodine? Akí sú súrodenci detí v spektre autizmu? Ako s nimi komunikujú o odlišnostiach? Aké sú výzvy a benefity súrodeneckej kombinácie? Vo svetle aktuálnej témy tzv. sklenených detí sa budú zamýšľať nad
možnosťami podpory súrodencov a reflektovať stratégie týchto troch rodín, ktoré im umožňujú neprehliadať a naplniť potreby všetkých súrodencov.
Valéria Krupová:
Preťaženie a ako s ním pracovať
-
15:30
-
Prednáška sa zameriava na prepodnecovanie u ľudí v spektre autizmu a jeho odlišné prejavy v rôznych vekových obdobiach. Vysvetľuje, ako prepodnecovanie ovplyvňuje emocionálnu reguláciu, komunikáciu a každodenné fungovanie, pričom osobitný dôraz kladie na rozdiely medzi detstvom, dospievaním a dospelosťou. Upozorňuje na to, že u dospelých sa prejavy prepodnecovania líšia v dôsledku nahromadených skúseností a odlišného charakteru podnetov. Cieľom je poskytnúť ucelený prehľad o tom, ako rozpoznať a
efektívne zvládať tieto prejavy v rôznych životných fázach.Valéria Krupová je fyzioterapeutka, pracovníčka včasnej intervencie s bohatou praxou. Pôsobí v Ranej starostlivosti a v oz HANS. Aktuálne študuje psychológiu, pôsobí v oz HANS ako dobrovoľníčka, animátorka a sebaobhajkyňa. Absolvovala Kľúče k sebaobhajobe a získala ocenenie NF ATYP za rok 2024.
Viera Hincová:
Neurodivergencia a rodová, vzťahová a sexuálna rozmanitosť
-
16:20
-
Jednou z možností, prečo sa viac ľudí medzi autistickou populáciou identifikuje ako transrodových alebo ľudí s odlišnou sexuálnou orientáciou môže byť to, že v porovnaní s neurotypickými ľuďmi môžu byť autisti menej ovplyvnení sociálnymi normami, aj preto môžu autentickejšie prezentovať svoje vnútorné ja. Štandardy poradenstva vypracované VÚDPaPom poskytujú orientáciu v možnostiach inkluzívneho prístupu k žiakom a študentom s rozmanitou rodovou, vzťahovou a sexuálnou identitou.
Viera Hincová je je sociálna inovátorka, autorka podcastov Deti bez návodu a portálu Bez návodu, zameraných na pochopenie autizmu a Aspergerovho syndrómu zvnútra. Je psychologička, autorka seminárov, živých knižníc a workshopov, od roku 2018 realizovala niekoľko konferencií s touto tematikou, vrátane projektu mladých sebaobhajcov na spektre autizmu. Je aktívna aj v obhajovaní práv transrodových ľudí. Za svoje aktivity získala ocenenie ATYP magazínu a Za sklem no.o ako sebaobhajkyňa 2022. Je členkou A - komunity pri Adventor z.s. a EUCAP - Europskej siete autistickách osôb ako členka výkonného výboru.